Tarieven, verzekeringen en betalingsvoorwaarden

Wij zijn aangesloten bij een aantal zorgverzekeringen en beschikken over speciale software om snel voor u de eigen bijdrage uit te rekenen zodat de kosten van tandheelkundige zorg bij ons nooit een verrassing is.

De tarieven voor tandheelkundige behandelingen zijn in Nederland vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. De tarievenlijst geldt vanaf 1 januari 2021. U kunt deze tarievenlijst vinden op de volgende website: knmt_tarievenlijst_en_algemene_bepalingen_2021_def.pdf

De door de Nederlandse Zorgautoriteit gebruikte codes voor tandheelkundige behandelingen gebruiken wij ook op de tandartsrekening. Deze codes worden op deze website eveneens uitgelegd. Mocht u behoefte hebben aan verdere toelichting, dan spreekt het voor zich dat wij deze graag mondeling verstrekken.

Betalingsvoorwaarden

Wij maken gebruik van de de betalingsvoorwaarden tandheelkundige zorg van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering
der Tandheelkunde (KNMT) . Deze worden periodiek gewijzigd. De KNMT-Betalingsvoorwaarden tandheelkundige zorg  van 19 december 2012, staan hieronder vermeld.

KNMT-Betalingsvoorwaarden tandheelkundige zorg

Algemeen
1. Deze betalingsvoorwaarden gelden voor de tandheelkundige zorg die wordt verleend in de praktijk van een tandarts of
orthodontist, verder zorgverlener genoemd. De betalingsvoorwaarden maken deel uit van de behandelingsovereenkomst.
2. In deze betalingsvoorwaarden wordt in voorkomende gevallen onder patiënt tevens diens wettelijke vertegenwoordiger
verstaan.
3. De kosten van behandeling worden berekend overeenkomstig de geldende tarievenlijst, zoals deze door de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) is vastgesteld en gepubliceerd.
4. Wanneer de patiënt is verhinderd voor een afspraak dient hij deze uiterlijk 2 werkdagen tevoren af te zeggen. Zegt de patiënt
de afspraak niet of niet op tijd af, dan kan de zorgverlener de gereserveerde tijd in rekening brengen.
5. In geval van een behandeling waarvan de Nederlandse Zorgautoriteit voorschrijft dat er vooraf een prijsopgave wordt
gedaan, doet de zorgverlener vooraf een prijsopgave. De patiënt wordt geïnformeerd in geval van complicaties tijdens de
behandeling, overschrijding van de behandelduur en/of overschrijding van de begroting met meer dan 15%. De voor een
behandeling orthodontie geschatte behandelduur is slechts informatief en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
6. Eventuele vragen over de rekening dient de patiënt binnen 14 dagen na de notadatum tot de zorgverlener te richten. Voor
onafhankelijk advies en voorlichting op tandheelkundig terrein kan de patiënt desgewenst contact opnemen met het
Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), tel. 0900 202 5012 (betaald servicenummer).
7. De kosten van de behandeling van een patiënt jonger dan 16 jaar zijn verschuldigd door de wettelijke vertegenwoordiger.
Een patiënt van 16 of 17 jaar is zelf de kosten van zijn behandeling verschuldigd, tenzij de wettelijke vertegenwoordiger
schriftelijk heeft bevestigd dat hij de kosten voldoet.

Betalingstermijn en sancties
8. De patiënt dient de rekening binnen 30 dagen na de notadatum te voldoen. Deze termijn geldt ook indien de patiënt de
rekening door zijn zorgverzekeraar rechtstreeks aan de zorgverlener laat betalen.
9. Indien de patiënt niet binnen 30 dagen na de notadatum heeft betaald, is hij in verzuim zonder dat daartoe nadere
ingebrekestelling is vereist. De patiënt ontvangt een betalingsherinnering.
10. Indien de patiënt niet binnen 14 dagen na de datum van de betalingsherinnering heeft betaald, is de zorgverlener gerechtigd
incassomaatregelen te treffen dan wel derden daarmee te belasten. Vanaf dat moment is de patiënt per maand of een gedeelte
daarvan de wettelijke rente verschuldigd, berekend over de periode van verzuim.
11. Indien de zorgverlener een tweede en eventuele daaropvolgende betalingsherinnering stuurt, is de zorgverlener gerechtigd
kosten in rekening te brengen.
12. Alle gerechtelijke en/of buitengerechtelijke incassokosten, die verband houden met het innen van de gedeclareerde
bedragen, komen voor rekening van de patiënt. De buitengerechtelijke incassokosten worden vast gesteld conform het Besluit
Vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. BTW die in verband met incassowerkzaamheden aan de zorgverlener in
rekening wordt gebracht, zal worden doorberekend aan de patiënt.
13. Betalingen worden allereerst in mindering gebracht op de oudste openstaande schuld(en).
14. Bij betalingsachterstand is de zorgverlener gerechtigd om verdere behandeling op te schorten of deze slechts te verrichten
tegen contante betaling, tenzij de hoogte van de betalingsachterstand, de noodzaak tot tandheelkundige behandeling of de
spoedeisendheid zich hiertegen verzet.
15. De betalingsverplichting wordt niet opgeschort doordat de patiënt een formele klacht indient over de rekening en/of de
behandeling, tenzij de zorgverlener instemt met opschorting van de betalingsverplichting.
16. De betalingsverplichting vervalt niet doordat de patiënt de behandelingsovereenkomst opzegt of hij de zorgverlener verzoekt
om aan de behandeling gerelateerde informatie en zaken aan een ander over te dragen.
17. Indien enige bepaling van deze betalingsvoorwaarden nietig of vernietigbaar is, laat dit de geldigheid van de overige
bepalingen onverlet.

Deze betalingsvoorwaarden zijn op 19 december 2012 door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering
der Tandheelkunde (KNMT) (destijds onder de naam van Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde
(NMT)) gedeponeerd bij de griffie van de rechtbank te Utrecht onder nummer 12/2013.